Pengalaman Temuduga Pegawai Penjara KX17 / KA19



Sorry entry kali ni lari sikit dari tujuan blog ini dihasilkan.



     Pada 27/5/2013, aku telah tercalon dari SPA bagi sesi Pemeriksaan Fizikal, Pancaindera dan

Kecergasan dan Temuduga Pegawai Penjara Gred KX17/ skrg KA19. Tempat temuduga Maktab Penjara

Malaysia. Temuduga ni aku dapat maklumat pada mulanya melaui sms yang dihantar melalui SPA.

Selepas membuat pengesahan tawaran melalui email aku rase exited. Tapi yang terkejutnya

tarikh temuduga dalam masa 2minggu lebih dari tarikh terima tawaran. Selepas membuat membuat

kiraan dalam masa 2minggu ni aku kene fit untuk semua ujuan kecergasan yang dinyatakan dalam

surat tawaran, antaranya larian 2.4km dlm masa 14minit. Kalau diikutkan hati dan badan ni

aku rasa memang tak layak dah dengan BMI aku pun dah nyawa² ikan.Tapi aku nekad untuk ubah

masa depan aku untuk menjadi sebagai seorang anggota kakitangan awam aku pegi jugak ujian 

dan temuduga kx17 ni.


     Berat aku 69kg tinggi 163cm. BMI aku 25.97. Memang paras hidung ni. kalau berat aku naik ke

70kg atau penimbang masa temuduga tu ralat yang buat berat badan aku lebih. Confirm balik

kosong aku. Dalam masa 2minggu tu la aku nekad cuba kawal makan dan cuba cari fitness untuk

temuduga KX17 ni. Dalam masa yang sama sedikit info tentang jabatan aku dapat dari portal

hijau http://www.prison.gov.my/portal/page/portal/hijau tentang visi, misi, tugas pegawai

penjara dan direktori Jabatan Penjara Malaysia.


     Kali pertama aku pikirkan tentang temuduga ni. Dalam hati tak ramai kot, dlm 20-30 orang

untuk seluruh ujian fizikal ni, mungkin saingan tak kuat. hahaha (gelak jahat) tanggapan aku

salah. Selepas buat sedikit penyelidikan di laman web malaysia. nahh ambik kau tak silap aku

30 ribu orang calon yang shortlisted dari spa untuk ujian fizikal dan temuduga ni. ko rasa 1

dari 30ribu tu ko tercalon ke? memang boleh buat mental down kalau tau dengan kita yang

knowledge tak seberapa dan fitness kelaut nih. Tak pe aku nekad kn juga.

aku bekerja dalam sektor swasta di kL. Bagi pilihan tempat temuduga dalam SPA aku letak KL.

Jadi untuk Pemeriksaan Fizikal dan Temuduga KA19 di Maktab Penjara ni aku buat tinjauan ke

Penjara Kajang bagi memudahkan perjalanan aku pada hari kejadian memandangkan aku tinggal di

Ampang dan tak pernah sampai Kajang.


     Hari kejadian 15minit lagi pukul 8AM seperti tecatit di surat panggilan. aku tiba di pintu

gerbang Penjara Kajang. First time kan, aku ditahan oleh anggota yang menjaga di Balai

Pengawal, mcm ni lebih kurang ayat aku 'assalammualaikum en, sy ada interview pegawai

penjara di mana ya tempat dia?' pegawai penjara'en punya surat tu tempat dia di Penjara

Kajang atau di Maktab?'. aku dalam hati, wah sampai dua tempat sesi pemeriksaan fizikal dan

temuduga ni mesti ramai.


     Tiba di Maktab Penjara aku lihat ade yang berbaju kemeja macam aku dan ada yang berpakaian

sukan. Demn nak pakai ape ni sebenarnye. Confuse dengan surat paggilan temuduga. Nak

dipendekkan cerita tukar la aku berpakaian sukan untuk sesi pertama untuk pemeriksaan

fizikal, pancaindera dan kecergasan pada hari pertama, dan jika berjaya baru ke sesi

temuduga pada keesokkan harinya.


     Masuk ke dewan Maktab Penjara aku anggarkan lebih kurang 200orang dan dibahagiakan kepada

kumpulan A dan B bagi yang hadir bagi sesi hari tu sahaja. Pemeriksaan pertama ic dan nama

tersenarai dalam paggilan temuduga dan terus melakukan pemeriksaan tekanan darah. Selesai

tekanan darah pemeriksaan BMI, berat dan tinggi aku diambil dan dikira. alhamdulillah lepas,

seterusnya ukuran dada dan mata untuk rabun dekat jauh dan warna. seterusnya pemeriksaan

pancaindera, di sini dia akan nilai kita dari sejarah mana yang ada patah tak layak dan

seterusnya disuruh berkawad bagi menilai pancaindera kita ada bengkok atau senget (kaki

tangan bahu) jalan senget sikit pun reject. Last skali untuk sesi kecergasan,
-larian 2.4KM 14minit
-Bangun tubi dalam masa 2minit 30x
-Lari ulang alik 4x10m 11saat
-Lompat jauh berdiri 215CM


     Untuk kecergasan larian 2.4km dilakukan last skali. cuma tinggal 16org ke sesi untuk larian

ni dari 200orang. Ditawarkan masa untuk berehat atau teruskan untuk larian. kami sebulat

suara memilih untuk terus ke larian 2.4km pergh semangat. tapi bagi aku yang ni paling cuak

gile. hahaha. mula lah larian di padang maktab Penjara Malaysia. panas terik matahari tegak

diatas kepala pukul 12tghhari. satu round 400meter -jumlah pusingan 6 lebih kurang. seperti

yang dijangka akulahhh yang paling last. semasa aku baru round ke3. orang yang paling depan

telah memotong aku. pergh laju betul, jarak aku dengan orang depan 2nd last pun dekat stgh

padang. dalam hati takpelah janji aku usaha dan aku tak berjalan walaupun lambat.

alhamdulillah semua berjaya termasuk aku bagi sesi hari tersebut. aku rasa masa aku lebih

20minit kot. setelah tamat semua baru diberikan taklimat tentang temuduga esok. tentang

pakaian dan kekemasan khususnya rambut, misai dan janggut. interview aku sambung next entry.

Good luck bagi calon² baru bagi jawatan pegawai penjara jangan menyerah kalah.

Comments

  1. Replies
    1. Alhamdulillah dah 5thn brkhidmat..

      Delete
    2. Brapa lama kptsn slps temuduga? Dan ape tugas hakiki pegawai penjara KA19 ni ya?

      Delete
    3. kurang dua bulan. lantikan terus atau simpanan 1 tahun @ tidak berjaya. tugas hakiki pemulihan dan pegawai keselamatan.

      Delete
    4. Sush x ujian fizikal... Memng betul2 follow up mnde yg dia nk k.. Atau xckup push up diterima.. 😀

      Delete
    5. Haha..semua tu syarat wajib kene lepas..tak ada payung bro..xlepas buat balik terus..

      Delete
  2. Dah lepas ujian fizikal ni, apa lagi ye?

    ReplyDelete
  3. Saya nk tnya tinggi dan berat wajib ikut spec y dorg bgi ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. BMI ideal juga diambil kira. tp kalau +/- 1.0@0.5 atas budi bicara.

      Delete
    2. lepas ujian fizikal, interview bila pulak ye?

      Delete
    3. Dalam masa 1-2bulan xsilap

      Delete
    4. assalm En Hazwan. Syarat BMI 19 - 26 kan? .. kalau BMI 27.6 insyallah ada budi bicara x?.. atau tak kan ada budi bicara langsung ?. TQ

      Delete
    5. Waalaikummussalam..ya btl..wallahu..atas pegawai yang menjaga tersebut..

      Delete
  4. Ada tk org yg hadir temuduga tpi tinggi dia tk melepasi.. Dorg terus reject ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iya btl tggi n berat tu antara tapisan awal..kalau ralat 1-2cm tu mungkin atas budi bicara..

      Delete
  5. Kalau lari 2.4 km tu lebih dr masa dia mmg out terus ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak semestinya..aku dulu pn out..tp ada juga pusat-pusat ujian fizikal yg wajibkan 2.4 14mnt..

      Delete
  6. Adakah gigi salah satu penting dalam temuduga. Jika pakai gigi palsu. Untuk temuduga pgawai pnjara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya gigi penting sebagai penampilan..tp memakainya tidak mnjadi satu kesalahan..setakat yg aku tahu la..

      Delete
  7. Assalamualaikum.. sy nk tanya, pegawai penjara ni dia check tulang belakang bengkok ke x ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..ya tuan..tulang belakang tulang bahu tgn kaki dan dll..dia akan tgk kita berdiri dan berkawad

      Delete
  8. assalammualaikom..bleh tau x,brpa lama tempoh latihan asas ye apabila kita brjaya utk kedua2 sesi pemilihan ni..4 bulan ke 6 bulan ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..3-4bulan latihan asas

      Delete
    2. Maksud sy, dia x ray x tulang blakg?

      Delete
  9. assalam.kalau rabun jauh mmg dia keluarkan terus ker

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam.. ya tuan..utk badan beruniform syarat wajib rabun tidak layak.

      Delete
  10. salam,selepas temuduga fizikal kalau lulus ..temudga k2 selalu nya akan ad soalan apa dri penemuduga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan temuduga sgnt subjectif..lbh kpd diri sendiri, jabatan,agama dan negara. Cth rukun negara & rukun solat pn dia ada tnya..

      Delete
  11. Kalau gigi pecah bhgian hdpn memang reject trs ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pasti pula tntang tu..tp sempat lagi kalau nk tampal gigi pecah tu..good luck

      Delete
  12. Dokumen ape yg perlu bawa semase ujian fizikal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ic dan surat tawaran..rujuk lampiran surat tawaran @ email utk kepastian..

      Delete
  13. boleh pakai contact lense atau spek x ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syarat wajib badan beruniform adalah tidak rabun..

      Delete
  14. Assalamualaikum sya ada dapat tawaran sPA semak no ic. . tp email dan sms sya x dapat mcm mana ya? .Jika dapat mereka akan cek rawatan kesihatan kan .?
    Klu past semua ujian
    Latihan akan d buat tempat di mana ya selalu nya sbb sya pedalaman terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..utk pengesahan peggilan ujian pancaindera dan kecergasan en blh call terus dengan spa.pemeriksaan kesihatan selepas berjaya temuduga dan bagi tawaran pelantikan buat dgn hospital..pusat latihan dan penempatan akan dimaklumkan kemudian

      Delete
  15. Assalamualaikum, pengambilan bagi Wanita banyak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..sorry cik sy xda info tentang itu..

      Delete
  16. Dia ada x, x-ray tulang belakang kita?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xray tulang belakang xda. Tp semasa pemeriksaan pancaindera dia tgk dgn mata kasar je posture badan semasa berdiri dan berjalan ada bengkok @ senget.

      Delete
  17. Asalam. Adik sy dpt iv utk ujian kecergasaan next weekm kalau tinggi 162cm n berat dlm 75kg agak agak lepast tak utk ujian bmi tu? Adik sy perempuan. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummussalam. kalau ikutkan berat dan tinggi BMI dah overweight. TQ

      Delete
  18. berapa jauh test mata rabun? dan bsr mana ppan tu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. ujian penglihatan bagi mata kiri dan kanan dengan ketetapan V6/9 tanpa menggunakan cermin mata..saiz dan jarak std..

      Delete
  19. Adakah apa yg encik story dlm entry ni still apply utk ujian fizikal sekarang (2019)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Secara asasnya ujian fizikal,kecergasan dan pancaindera semua sama badan beruniform lebih kurang sama. Kelonggaran atas budi bicara anggota yg mnjaga.

      Delete
  20. kalau rabun warna bang mcam mne???

    ReplyDelete
  21. Tumpang tanya,biasanya soalan temuduga bagaimana ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan temuduga sgnt subjectif..lbh kpd diri sendiri, jabatan,agama dan negara. Cth rukun negara,skop tugas,visi misi & rukun solat pn dia ada tnya..

      Delete
  22. Askm encik.saya ada mdapat surat panggilan ujian fizikal ni.n saya dah cek berat saya 63.5 tinggi 154.saya ppuan berusia 31 .adakah faktor usia dan berat akan mpengaruhi kputusan ujian tsebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..usia tak menjadi ukuran dan alasan..semoga berjaya..

      Delete
  23. Terketar2 bila satu2.. sy iv 16/3 nie. Sy prempuan sy cuba buat ujian yg disertakan tu. Tp bangun tubi masih xdpt sampai cram perut. Ada budi bicara x untuk tu. 😩

    ReplyDelete
  24. Asslamualaikum Encik.Saya dapat temuduga 12/3 ni.Kalau lompat xsampai 2 cm boleh diterima ke atau reject terus?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..2cm je atas line blh buat lagi tu..

      Delete
  25. Askm encik.dalam larian 2.4km tu boleh ke berhenti bjalan seketika

    ReplyDelete
  26. Askm encik.dalam larian 2.4km tu boleh ke berhenti seketika bjalan @ mesti lari

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..kalau jln blh tp mmg tak dpt 2.4 14mnt.. aku dulu penat2 pon lari tp lari2 anak je..haha

      Delete
  27. Tumpang tya,sit up ada org pgg kaki x? And belakang bdn rapat lantai ke?hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada org pegang kaki..rapat ke tak pandai2..

      Delete
  28. assalamualaikum encik...sy ada panggilan ujian kecergasan/fizikal tanggal 19/3 ni...berat sy 58.8kg n tinggi 167...lepas ka tu ?..umur sy 32

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..berat & tggi blh guna formula BMI.umur bkn penghalang.

      Delete
  29. Rmai rupanya test 14hb ni.. bro citer serba sikit pasal pentadbiran spjg tempoh latihan..Blajar apa, ada pt x, kawad n lain2.. den xsmpai 3 bln brenti askar ni, tp reput dh, slah sorg calon jgk ni haha buat entry baru bro, brminat nk tau hal pntadbiran spjg tmpoh latihan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. skop tugas pegawai pnjara keselamatan dan pemulihan org salah..latihan asas 3-4bln..pt & kawad, kelas, self defnce dll.

      Delete
    2. Ok tq reply..wlau rngkas tp dh blh dpt byangan tu. Klu lulus yg ni ktanya ada sesi kedua..blh terangkn skit?

      Delete
    3. Sesi ke dua temuduga..penemuduga 1-wakil spa 1-wakil penjara

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. @Janz knpe bro brenti tentera sye bru ja nk join buln 5 ni.. Teruk ka die push tntera

      Delete
    6. Teruk mmg teruk la,tp dh lama2 biasa dh,den 5 tahun servis,bru je brenti dk pkai ic askar lg ni..salah den sbb campur mslh peribadi & tekanan kerja jd ambik kputusan trburu2

      Delete
  30. baju mesti t-shirt kolar putih ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak..pakaian sukan dan berkasut yg bersesuaian.

      Delete
  31. Tumpang tnya, semasa latihan asas 3-4 bln tu ada tak latihan yg menguji pengelihatan kita..cth latihan menembak jarak jauh? Dan jika sudah mendapat lantikan tetap, adakah perlu membuat pemeriksaan fizikal lg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya tuan ada latihan menembak jarak jauh..lps berjaya tak da lagi pemeriksaan fizikal..

      Delete
  32. tq tuan.minat sangat tapi disebab saya rabun tak boleh nak teruskn..

    ReplyDelete
  33. Assalam encik. Kalau bmi lebih 26 terus reject ye? Mksudnya ujian fizikal yg lain tak perlu dah lah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..ya btl..bmi lebih terus balik..

      Delete
    2. Salam .. Nak bertayo ank saya ada iv 16/3 ne berat ye 43kg umur 19th tiggii 160 klau nak ikut mcm xcukuo syrt je kebiasaye ade budi bicara ke utk lulus @ berjaya.....mase ne saya sebagai ibu berdoa dn bertawakl

      Delete
    3. Waalaikummussalam puan..syarat minima berat dan tinggi tu syarat wajib tnpa budi bicara..kalau beza 0.5 tu masih blh dipertimbangkan. Insyaallah anak puan masih muda masih blh mohon di pengambilan seterusnya.sentiasa update spa8.

      Delete
  34. Nak tanya.. sekiranya dpat email saja.. yg bgtau ad pemeriksaan fizikal... ad lampiran surat tawaran ke ?dekat mana? Maaf..sye x berapa faham..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utk kepastian blh terus call spa..mcm sy dlu ada surat tp mase dtg dia xtgk pn surat tu.sbb dkt sana pn ada senarai nama.lokasi & tarikh dlm email pn dinyatakan kn..

      Delete
  35. Salam tuan rambut kene potong ke..masa ujian ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..utk ujian ni tak ada masalah biasenye..penampilan & kekemasan akn dinilai semasa temuduga nt.

      Delete
  36. salam tuan
    Saya hendak tanya.Adakah layak ataupun tidak jika kelompok mata saya ini sebelahnya "terik" macam kelompok mata orang berbangsa cina.Tetapi yang sebelah lagi normal.Bahkan penglihatan saya pun okey.Sebelum ini pun saya pernah ajukan soalan yang sama kepada salah seorang pegawai yang berkhidmat dalam pasukan beruniform.Dimana beliau memberitahu saya bahawa tidak menjadi masalah sekiranya ianya tidak menghalang awak untuk melakukan tugas yang di amanahkan.Jadi saya minta jasa baik tuan puan untuk terangkan kepada saya layak ataupun tidak jika keadaan mata saya begini.Ini mungkin panggilan temuduga yang ke 4 untuk jawatan KA19 untuk saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..pada pndangan sy la. Kelopak mata tidak menjadi masalah selagi tuan melepasi ujian mata..mungki belum rezeki lagi..tuan tak pernah disingkirkan atas alasan terik tu kn? Jadi itu bukan penyebabnya.

      Delete
    2. xpasti la tuan...yg last iv 2017 dia ckp sbb gaya berjln dgn ada parut byk....mata xpasti la..

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Dia mesti ada sebab yang munasabah utk gagalkan en dari ujian fizikal. Pasal parut tu aku xpasti. Tp cara berjalan hendaklah betul. Cth cara jln sama ada berjalan senget atau tgn senget.

      Delete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. Hai...sory gngu nk tnye push up bg lelaki n wanita berbeza kan?? Ke wanita pun kene push up mcm lelaki juga ye??

    ReplyDelete
  39. Salam tn..blh sy tahu brpe ketinggian yg mahu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam
      Lelaki min 157
      Wanita min 153

      Delete
  40. Salam nk tnye..14/3 ad tmudga dgn pkaian skan..pkain skan tu tshirt wrna ptih or bleh je pkai bju wrna ape2 pn..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh ja pakai baju warna apa2 bro tak de masalah..

      Delete
  41. Salam bro nk tnya kalau saya ad diploma kejuruteraan tp dpt iv ka19 sbb wktu isi dulu msuk yg spm punya ja dip xmsuk kan lg... bleh x mintak ka29

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummussalam.
      boleh, ka29 en kene buat permohonan lain.

      Delete
  42. salam..just nk tnye,mjdi mslh ke bg calon yg tlh pn mlhirkn ank 6 bulan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummussalam.
      mslh mcm mane tu? utk tapisan awal ni tiada masalah.

      Delete
  43. Salam kalau status saya sebgai mahasiswa, tapi saya lulus temuduga, adakah saya perlu berhenti belajar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummussalam.
      penjawatan tetap sepenuh masa.

      Delete
  44. Nk tye.. lu bmi 26.40 tu... lyk ke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bergantung kpd pegawai yg menjaga. ada yg masih consider bwh 0.5 tu

      Delete
  45. assalam encik...untuk pemeriksaan fizikal, pancaindera dan kecergasan ni ada check gigi ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummussalam.
      gigi lebih kpd penampilan. tp xda la dia cek gigi satu-satu.
      penggunaan gigi palsu juga xda masalah.

      Delete
  46. kalau prmpuan,tinggi xsmpai 153 .. mmg gagal trus?

    ReplyDelete
  47. kalau bmi dlm lingkungan yg diminta cuma tnggi tu xsmpai 153 utk prmpuan,kira gagal juga ka?

    ReplyDelete
  48. nak tanya, pegawai penjara gred19 dia sbagai wadar penjara la jga?

    ReplyDelete
  49. Replies
    1. sorry. sy xdpt dipastikn had umur smpai brp. tp kalau ikutkan pihak spa dah buat tapisan berdasarkan maklumat yg dimohon dlm lmn web spa8i.

      Delete
  50. kalau ada parut bekas jahit boleh terima ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. parut xda masalah. tatoo dan patah yg xblh.

      Delete
  51. Pengalaman bro kerja cepat tak naik pngkat

    ReplyDelete
  52. Salam tuan, nak tanya. 1st time sy pi test fizikal, sy xlepas sbb pegawai ckp kaki itik ? Skg sy dpt lg test fizikal, tuan rasa sy perlu cuba lg or tetap sama gagal ? Dan sy nk tanya klau pi test tu n lepas kalini, iv dgn pegawai n org spa tu bila ? Esoknya ka atau masa lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaki itik @ flat foot..masalah flat foot sy xblh jamin..bro blh tgk tapak kaki en mcm mana skrg..temuduga skrg dibuat berasingan dipanggil kemudian..xpasti kalau ada arahan baru..

      Delete
  53. Berat 86kg,tggi 162cm =BMW 32 lpas x tu..

    ReplyDelete
  54. assal tuan..sy bru dpt sms untuk hdir iv fizikal pgwai pnjara 18hb march ni..agak2 lau brt sy 47 n tnggl 157cm bleh x??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh minima bmi 19 maksimum 26

      Delete
    2. Waalaikummussalam..utk wanita insyaallah xda masalah berat tu je naikkan skilo lg..

      Delete
    3. hazwan hehehe..agak2 x naik dh kot..hehe..tq

      Delete
  55. Salam tuan. Nak tanya skit. Ape beza Pegawai penjara dan warden penjara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummussalam. Pegawai Penjara @ wadar penjara mmbawa mksud yg sama.

      Delete
  56. Assalammualaikum nak tanyaa ni kalau pakai lens jernih diaorg prasaan tak eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummussalam. pemeriksaan penuh dilakukan..

      Delete
  57. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  58. Kalau berat saya 50kg still boleh terima lagi ke? Due perempuan

    ReplyDelete
  59. Salam ,17/3 ni sya dpat pi ujian fizikal,bab larian dan bangkit tubi sya boleh ,tapi berat sya 95 tinggi 164cm 😭 sya perempuam 😭 encik rasa saya perlu tarik diri awal ke ? 😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bmi ideal 19-26..lebih @ kurg dri tu lps timbang ukur tggi kire bmi trus balik..

      Delete
  60. kaki pernah patah mmg tak boleh langsung ke 😭

    ReplyDelete
  61. Salam tuan. Tattoo pd bhg badan lepas tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..utk non muslim..tatoo ni ada bnyk jenis..yg xlps lebih kpd tatoo kongsi..tatoo besar sgnt pn xlps..

      Delete
  62. salam nk tnya .. sy ujian fizikal 14/3 ni.. tnggi sy 150 , berat 43 kg .. agak2 lepas tak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..berat dan tggi xcukup..

      Delete
  63. Salam Tuan, sy gembira sgt dpt tawaran dlm unit uniform, cita cita sy dan azam sy . Cuma fitness sy da semput after stop futsal dan hiking plus berat naik lps kerja.dan sy Bru prasan email utk hadir ujian. tak smpat nk prepare apa2 . Sy hrp lps ni ada lagi panggilan :(. Goodluck korang!! Chaiyok! Yg penting jgn putus asa!

    -IntanEyra-

    ReplyDelete
  64. salam.. cik..sya nak.tnya..pakaian masa iv pakaian sukan ke..perlu ke bawa baju kurung putih bg wanita..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummussalam. rujuk kpd surat panggilan dia ada bagi tahu bila temuduga kalau berjaya ujian fizikal. paling baru tak salah hari yang berbeza. iv berpakaian kemas bg wanita berbaju kurung.putih tu semasa recruitmnt.

      Delete
  65. Alhamdulillah . Dpt sikit2 tips . Terima kasih . Doakan saya berjaya untuk pemeriksaan fizikal pada 16hb march ni😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..insyaallah tuan..sy doakan yg trbaik utk semua calon bagi ujian fizikal siri 1/2019..

      Delete
  66. Tangan sebelah kiri pernah patah.. Layak ka?😥

    ReplyDelete
  67. wah, ramaii jugak yg dapat tawaran ni, sya pun salah stu,. 18hb ni dkt taiping.. tp bila ngok ujian dia teros jd down, sit up dia😂, lompat jauh dia, event time skola slalu wakil dlm acara ni.. badan pun da berat,. skrg cuma tumpu pada larian ja sb nk bg ringan😅.. tp logik ka asyik lari ja.. hhaahhaha..

    ReplyDelete
  68. Salam..klau berat bdn 55kg tggi 152..tp bmi still ok..lps ka tue tuan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..tak lepas sbb tggi minima..

      Delete
  69. Maaf nak bertanya, tempoh bg step ke iv seterusnya tuu brapa bulan agak2? Proses dia lama ke? Sbb sy masih belajar dan berminat. Kalau proses ambil masa setahun, sy nk teruskan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak blh jamin brp lama..1thn tu paling lama, kalau brjaya prlntikn terus kurg dari tu..

      Delete
  70. Satu lagi sy nak tnya, sy pakai braces. Agak2 di reject terus ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf cik..braces sy kurang pasti.rasanya tidak mnjadi masalah..

      Delete
  71. Salam.. saya nk tnya kalau tinggi 153cm tp berat 42.2kg kena reject terus ke? Saya dpt panggilan untuk hadir 20/3 ni tp mcm xkonfiden sb BMI tak seimbang 😢

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..ya kalau berat tinggi bmi xideal..lps timbang & ukur tggi trus blh balik..

      Delete
  72. Salam tuan. Saya nk bertanya.. andai kata tidak lepas dalam ujian lompat jauh berdiri terus balik? Dan dinyatakan dalam syarat bagi wanita adalah bangun tubi sebanyak 28 kali. Kalau kurang memang terus reject ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..
      Lompat ada 3x percubaan..iya btl kalau tak berjaya dukacita dimaklumkan ujian anda tidak berjaya..

      Delete
  73. Salam en. Kalau perempuan baru lahirkan anak 3 bulan mcm tu. Dia reject tak? Sbb dlm surat panggilan ujian , wanita baru bersalin x kurang 24m dilarang dtang ujian fizikal. Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..blh refer surat tu..24m sama 2thn la ye..biasa kalau nk buat juga ats tggungjwb sndiri..

      Delete
  74. Salam.. nak tanya.. lepas temuduga lisan nanti tggu apa lagi ye?? Medical check up ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lps lulus iv..tggu surat tawaran penempatan..masa tu bwk skali laporan checkup

      Delete
    2. Medical check up personal ke?

      Delete
    3. Masa check up nnti mereka ada check mata lagi tak?

      Delete
  75. Maaf nak tanya jika berjaya training yang 3-4bulan tu dekat mana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..
      Tempat latihan berubah dri semasa ke semasa..kebiasaannya plpp taipeng..

      Delete
  76. As salam.nk tnya. Kerja pegawai penjara boleh simpan janggut tak?

    ReplyDelete
  77. Sya punya iv 11/3 ni tp dah lps dah n xdpt dtg masa tu so masih boleh ka sya pegi iv pada trikh sterusnya slgi proses ujian ini berlangsung?

    ReplyDelete
  78. Sy dpt ujian fizikal 14 hari bulan.. Rambut panjang.. Pendapat tuan kalu sy x potong rambut lepas x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rambut utk pemeriksaan fizikal ni xda masalah lagi..
      Kalau iv nt digalakkan bermbut pendek dan kemas..

      Delete
  79. assalamualaikum sy nk tanya nt ada ujian psikometrik x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..
      Tak ada..kebiasaannya ujian psikometrik utk gred29 & ke ats

      Delete
  80. Assalammualaikum tuan.. nk tanya sikit.. kalau ukuran dada x lepas mmg terus balik ke...sebab kalau ikut minimum bagi lelaki 79 biasa, 84 tarik nafas.. kalau mcm saya 77biasa, 80 tarik nafas.. terus kena reject atau ada budi bicara lagi. .

    ReplyDelete
  81. Selamat pagi..sya nak tanya jika wanita hamil 5 bulan dan bmi 28 kena reject ke?

    ReplyDelete
  82. Salam , encik ... Kalau dh tau mata rabun, dah confirm kena reject .. Better pergi ujian ke tkyah pergi ?

    ReplyDelete
  83. Kalau ujian ni kena reject ,,, ntk jawatan lain nnti akan dipanggil lg ke tak ?

    ReplyDelete
  84. Salam bro, nak tanya klu tak lepas apa² masa ujian aritu cth kawad bmi, tinggi dll, mimang trus disuru balik ke? Automatik kick out?tq

    ReplyDelete
  85. Salam, nk tny klu bhg pancaindera diorang tampal dkt dinding siap² ke atau diorang bg asing² utk stiap org .Boleh kongsi sikit tak yg bhg tu ,atau ada tips² dy ke utk org yg agk rabun ni 😅

    ReplyDelete
  86. Biasa nya kalau dah tamat latihan.. dia akan posting ikot kita atau diorg yg tentukan?

    ReplyDelete
  87. Biasa nya kalau dah tamat latihan.. dia akan posting ikot kita atau diorg yg tentukan?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

6 Masalah Fuel Filter Tersumbat

DIY | FIX - Cermin pandang belakang longgar / loose rear view mirror